O nas

O szkole

Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1 „Dona” w Krakowie prowadzi swoją działalność od września 1990r.

Dyrektorem szkoły jest pani Anna Ludwikowska, pełniąca tę funkcję od września 2020 r. Pracę dyrektora szkoły wspiera zastępca – p. Bogusława Hamiga.

Szkoła jest prowadzona przez Fundację Szkolną DONA i realizuje program kształcenia i wychowania, oparty na 5-tym punkcie Deklaracji o wychowaniu katolickim, opracowanej przez Sobór Watykański II:

“Między wszystkimi środkami szczególne znaczenie ma szkoła, która mocą swego posłannictwa kształtuje z wytrwałą troskliwością władze umysłowe, rozwija zdolność wydawania prawidłowych sądów, wprowadza w dziedzictwo kultury wytworzonej przez przeszłe pokolenia, kształci zmysł wartości, przygotowuje do życia zawodowego, sprzyja dyspozycjom do wzajemnego zrozumienia się stwarzając przyjazne współżycie wśród wychowanków różniących się charakterem i pochodzeniem; ponadto stanowi jakby pewne centrum, w którego wysiłkach i osiągnięciach powinny uczestniczyć równocześnie rodziny, nauczyciele, różnego rodzaju organizacje rozwijające życie kulturalne, obywatelskie, religijne, państwowe i cała społeczność ludzka.”

Założenia PSP nr 1 „Dona” są realizowane poprzez:

I. Wychowanie polegające na:

  • formowaniu osobowości uczniów w oparciu o tradycyjne wartości chrześcijańskie;
  • stymulowaniu do życia w prawdzie i poczuciu odpowiedzialności za własne słowa i czyny;
  • kształtowaniu postaw tolerancji wobec innych dróg dochodzenia do prawdy, innych zachowań i innych światopoglądów;
  • rozwijaniu współdziałania w grupie;
  • budzeniu wrażliwości na potrzeby innych i skuteczne przychodzenie im z pomocą;
  • rozbudzaniu szacunku do państwa, narodu i jego historii;
  • wytworzeniu nawyku uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta;
  • budzeniu wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego;
  • budzeniu aktywności twórczej.

II. Zwiększanie wiedzy i umiejętności dzięki:

  • wybraniu programów nauczania korzystnych dla realizacji założeń PSP nr 1;
  • zwiększeniu liczby godzin przeznaczonych na realizację programu nauczania w stosunku do ramowego programu nauczania szkół podstawowych;
  • stworzeniu wewnątrzszkolnego systemu oceniania odpowiadającego realizowanym celom;
  • dostosowaniu wymaganych treści i umiejętności do indywidualnych możliwości uczniów;
  • stosowaniu różnorodnych metod nauczania, służących rozwijaniu samodzielnego myślenia;
  • rozbudzaniu ciekawości poznawczej ukierunkowanej na dogłębne zrozumienie praw rządzących otaczającym nas światem;
  • nauczaniu języka angielskiego od I klasy szkoły podstawowej oraz rozpoczęciu nauki języka hiszpańskiego lub niemieckiego od IV klasy;
  • korzystaniu z własnej pracowni komputerowej z dostępem do Internetu i pracowni przyrodniczej;
  • uczestnictwu w obowiązkowych wycieczkach edukacyjnych;
  • stworzeniu optymalnych warunków do nauki w małych klasach;
  • umożliwieniu uczniom uczestnictwa w różnorakich zajęciach pozalekcyjnych;
  • zachęcaniu do udziału w różnych konkursach przedmiotowych i artystycznych.

III. Stymulowanie rozwoju fizycznego uczniów poprzez realizowanie poszerzonego programu wychowania sportowego: zajęcia na hali sportowej, basenie oraz na lodowisku (klasy IV-VI) i sali do fitness i kortów do squasha (klasy VII-VIII) .
W ramach obowiązkowych zajęć, organizowane są jednodniowe wyjazdy na narty (snowboard) – nauka dla początkujących i  doskonalenie jazdy.

IV. Ze względu na dużą odpowiedzialność za powierzonych uczniów, w szkołach zatrudnieni są nauczyciele, którzy swoją postawą potwierdzają prawdziwość głoszonych przez siebie wartości, a także pracują nad poszerzeniem wiedzy i umiejętności pedagogicznych. Wychowawcy współpracują z rodzicami i w razie potrzeby z psychologiem szkolnym.